SYAITAN SEBAGAI ORANG TUA KETIKA AJAL.
Abu Hassan al-Qasi dalam risalat Ibni Abi Zaid menyatakan bahawa ketika manusia sedang berada di hujung ajal,maka ada dua syaitan yang duduk di dekatnya.Yang satu di samping kanan dan yang satunya disamping kiri.
Syaitan di samping kanan menjelma sebagai ayah dan yang kiri menjelma sebagai ibu.Ayahnya mengajak ia untuk memeluk agama Nasrani dan ibunya mengajak pada agama Yahudi.
                   KENING BASAH SAAT MENINGGAL DUNIA.
Salman al-Farisi mengatakan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda:"Perhatikanlah tiga hal pada orang yang akan meninggal dunia.Jika keningnya basah,sepasang matanya berpeluh dan hidungnya mengembang,maka itu adalah rahmat dari ALLAH yang turun kepadanya.
Jika ia terpejam seperti anak perawan yang tercekik,kulitnya berwarna padam dan sepasang sudut mulutnya berbuih,maka itu adalah azab dari ALLAH."
                   WAKTU-WAKTU YANG MEMBAWA KE SYURGA.
Hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud r.a. menyebutkan,bahawa Nabi Muhammad s.a.w. suatu hari bersabda:
"Barang siapa yang meninggal dunia bertepatan dengan berakhirnya bulan Ramadhan,maka ia akan masuk syurga.Barang siapa meninggal bertepatan berakhirnya hari Arafah,maka ia akan masuk syurga.Barang siapa meninggal dunia bertepatan ketika ia selesai bersedekah,maka ia akan masuk syurga."
                                                                                                       

       

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut

Pesanan


ShoutMix chat widget

Senarai Blog Saya

Dikuasakan oleh Blogger.