Kalau kita telah mempelajari dan memiliki ilmu-ilmu itu,apakah kewajipan kita harus tunaikan?
Kewajipan yang harus ditunaikan ialah mengamalkan segala ilmu itu,sehingga menjadi ilmu yang manfaat;manfaat bagi diri kita sendiri dan manfaat bagi orang lain.
      Agar manfaat bagi orang lain hendaklah ilmu-ilmu itu,kita ajarkan kepada mereka.Mengajar ilmu-ilmu ialah:"Memberi penerangan kepada mereka dengan huraian lisan atau dengan melaksanakan sesuatu amal di hadapan mereka atau dengan jalan menyusun dan mengarang buku-buku untuk dapat diambil manfaatnya.
       Mengajar ilmu kecuali memang diperintah oleh agama,sungguh tidak disangkal lagi,bahawa mengajar adalah suatu pekerjaan yang seutama-utamanya.Nabi diutus ke dunia ini pun dengan tugas mengajar,sebagaimana sabdanya:
        "Aku diutus ini,untuk menjadi pengajar."(Riwayat Baihaqi)
        Sekiranya ALLAH tidak membangkitkan Rasul untuk menjadi guru manusia,guru dunia tentulah masyarakat manusia tinggal dalam kebodohan sepanjang masa.
         Walaupun akal dan otak manusia mungkin menghasilkan berbagai ilmu pengetahuan,namun masih ada juga hal-hal yang tidak dapat diijangkau,yaitu hal-hal yang di luar akal manusia.Untuk itulah Rasul ALLAH dibangkitkan di dunia ini.
          Mengingat pentingnya penyebaran ilmu pengetahuan kepada manusia/masyarakat secara luas,agar mereka tidak dalam kebodohan  dan kegelapan,maka diperlukan kesedarannya bagi para mu'allim,para guru dan ulama untuk beringan tangan menuntun meeka menuju kebahagiaan dunia dan akhirat.
          Bagi para guru dan ulama yang suka menyembunyikan ilmunya mendapat ancaman,sebagaimana sabda Nabi s.a.w.:
          "Barangsiapa ditanya tentang sesuatu ilmu,kemudian menyembunyikan (tidak mau memberikan jawapannya) maka ALLAH akan mengekangkan(mulutnya) kelak di hari kiamat dengan kekangan(kendali) dari api neraka."(Riwayat Ahmad)
            Marilah kita tuntut ilmu pengetahuan sesempat mungkin dengan tidak ada hentinya tanpa jemu sampai ke liang kubur,dengan ikhlas dan tekad mengamalkan dan meyumbangkannya kepada masyarakat,agar kita semua dapat mengeyam hasil buahnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut

Pesanan


ShoutMix chat widget

Senarai Blog Saya

Dikuasakan oleh Blogger.