Daripada Ali bin Abi Thalib.;"Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w. di dalam masjid.Tiba-tiba datang Mus'ab bin Umair r.a. dan tiada di atas badannya kecuali sehelai selendang yang bertampung dengan kulit.
          Tatkala Rasulullah s.a.w. melihat kepadanya baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Makkah dahulu(kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang(ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Makkah)
          "Kemudian Nabi Muhammad s.a.w bersabda,"Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti,pergi di waktu pagi dengan satu pakaian,dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula.Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakkan pula satu hidangan yang lain.
            "Dan kamu menutupi(menghiasi) rumah kamu seperti mana kamu memasang kelambu Kaabah?"
              "Maka jawab sahabat,"Wahai Rasulullah,tentunya diwaktu itu kami lebih baik daripada di hari ini.Kami akan memberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki."
               Lalu Nabi s.a.w. bersabda:"Tidak...!!! Keadaan kamu dihari ini adalah lebih baik dari keadaan kamu dihari itu."(HR.Termizi)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut

Pesanan


ShoutMix chat widget

Senarai Blog Saya

Dikuasakan oleh Blogger.