Pada suatu ketika apabila Nabi mendatangi masjid untuk mendirikan solat,terlihat oleh baginda beberapa orang sahabat sedang gelak ketawa.Baginda berkata:
         "Kalau kamu selalu mengingati maut,sudah tentu aku tidak akan mendapati kamu dalam keadaan demikian.Pada setiap masa kamu hidup,kamu mesti mengingati maut.Setiap waktu tanah perkuburan memekek mengatakan:'Aku ini merupakan semak samun.Aku ini dipenuhi dengan debu.Aku ini penuh dengan serangga.'
           Apabila seorang mu'min dikebumikan di dalamnya,bumi berkata:'Aku ucapkan selamat datang kepadamu.Diantara manusia yang bertebaran di permukaan bumi ini,engkaulah yang paling ku sukai.Baik sungguh hatimu kerana sudi memasuki aku.Sekarang lihatlah bagaimana aku menghiburkan hatimu?Kemudian bumi membesar sejauh mata memandang.Sebuah pintu syurga terbuka dihadapannya.Melalui pintu itu bau-bauan yang semerbak harumnya menyusupi lubang hidungnya...
             Tetapi apabila seorang jahat dimasukkan ke dalamnya,bumi berkata:'Tidak ada kata alu-aluan untukmu.Sungguh malang nasibmu ini.Di antara manusia yang hidup di dunia,engkaulah yang paling ku benci.Sekarang lihatlah layananku terhadap mu.Kemudian ia dihimpit oleh bumi sehingga tulang-tulang rusuknya saling tikam-menikam.Sebanyak tujuh puluh ekor ular akan memagutnya sehinggalah hari Khiamat.Ular-ular ini terlalu bisa sehingga kalau seekor sahaja menyemburkan bisanya di permukaan bumi,sehelai rumput pun tidak akan tumbuh...
               Kemudian Nabi berkata:
"Kubur boleh merupakan syurga ataupun neraka."
                Sifat takut kepada ALLAH pasti terdapat pada tiap-tiap orang Islam yang benar-benar beriman.Sifat takut ini dapat diwujudkan dan dipupuk sehingga ia tumbuh dengan suburnya kalau kita dalam kehidupan kita sehari-hari dapat mengingati mati.

1 ulasan:

hopefully, termasuk dalam golongan 3rd perenggan. Tp, selalu ketawa besar huhuhu kena berubah nie.tq for the ilmu!

Catat Ulasan

Pengikut

Pesanan


ShoutMix chat widget

Senarai Blog Saya

Dikuasakan oleh Blogger.